Het trainingkamp van Moccasins on the Ground (MOTG) werd op een koude februariavond geopend op het Cheyenne River Sioux Tribe thuisland.
Het Lakota -volk heeft daar opgeroepen voor de geweldloze directe actie (NVDA) training om hen te helpen zich voor te bereiden om hun treaty- gebied te verdedigen tegen de mogelijke constructie van de Trans Canada KXL pijplijn.
Het evenement opende vrijdagavond met ‘opening- prayers’ voor het sacrale water en aanmoediging voor het Cheyenne River Lakota- volk en de niet-indiaanse bondgenoten van het omliggende gebied.
De 3-daagse intensieve training omvatte het aanleren van gemeenschapsopbouw; actiestrategieën, ‘street medic’ opleiding; media berichtgeving; en strategiën voor directe actie.
De lesgevers komen van uit heel Turtle Island om hun ervaringen en deskundigheid te delen.
Leden van het Indigenous Environmental Network (IEN), Ruckus Society, Tar Sands Resistance, Utah Tar Sands, Native Youth Movement, Warriors Alliance, Street Medic, Owe Aku, Lakota Media Project, Clean Water Alliance, Media Collective en Idle No More.
De ervaringen die door de instructeurs gedeeld worden gaan van het vormen van een blokkade tot het uitwassen van hun ogen waarin gesprayd werd, tot een doeltreffend gebruik van sociale media en het kennen van uw rechten.
Onder de deelnemers bevinden zich ook interveniënten in het hernieuwde vergunningsproces door TransCanadabij bij de commissie van openbare nutsvoorzieningen, Zuid Dakota, die gehoord zullen worden in mei 2015.
De lage praktijken die in Washington DC plaats grijpen om groen licht te verkrijgen voor de KXL pijplijn worden besproken.
Het koortsachtige tempo waaraan de olie en mijn -industrie de planeet aan het verwoesten is was er de oorzaak van dat natives en niet- native bondgenoten één front vormden om op te staan tegen deze corporaties te bevechten.
Presentaties toonden de vernietiging van het boreaal woud en het Athabascan River basin in Alberta, Canada.
De presentatie van Kandi Mossett van IEN ging over de verwoesting van het land, lucht en water in haar thuisland van de Arikira, Hidatsa, Mandan Tribe in de Bakken olie velden.
Updates van de zaak van uranium ontginning door Cameco bij Crawford, NE en een update over de geplande uranium ontginning in de Black Hills werden gebracht door Debra White Plume van Owe Aku en Carla Marshall van Clean Water Alliance.
Doug Grandt, vrijwilliger van Bold Nebraska uit Lincoln NE, die een op rust gestelde ingenieur is en eens in dienst was van Exxon heeft de belofte gegeven dat hij zich voor de rest van zijn leven zal inzetten tegen de olie raffinaderijen.
“Mijn Moeder en mijn grootmoeder zijn geboren en getogen in noordoost Nebraska, en dat motiveerde mij om het land en het water te beschermen,” aldus Grandt.
De effecten van de teerzanden -ontginningen in Alberta, Canada zijn evident en verstrekkend.
Athabascan volk wiens thuislanden onherroepelijk veranderd zijn door de teerzanden- mijnen kunnen niet langer hun levensonderhoudende jacht en visvangst uitoefenen vanwege de vergiftigde waterwegen.
Nina Waste’Wilson, Nakota/Dakota/ Nehiyawan, mede oprichtster van de Idle No More Movementin Canada verklaarde: “Voor mij is water het meest krachtige medicijn. Wij zijn water. Als vrouw heb ik de spirituele plicht om het te beschermen! Ik hou van de Moccassins on the Ground training. Het is het oorlogspaard van het leger van Moeder Aarde!”
Tijdens het kamp gaf Dallas Goldtooth van IEN de mensen van de Cheyenne River Lakota door een training sessie de hulpmiddelen om een besluitvorming bij consensus na te streven.
Jo Seenie, Anishinabe- Wolf Clan, van de Warriors Alliance van Roseau River, Manitoba, Canada zei: “ als vrouw heb ik de verantwoordelijkheid om het water te beschermen. Baby’s die in onze baarmoeder groeien hebben water nodig, hun eerste medicijn om te leven. Ik hou van de ware warrior spirit die hier heerst en dat onze naties hier samen komen is bezielend.!”
Joseph White Eyes, Joye Braun en TJ Afraid of Hawk van de Cheyenne organisatoren waren aanwezig op de volle 3 dagen en andere organisatoren waaronder Robin LeBeau en Wanikiya Win Cetan Hotanka konden enkele trainingen meemaken.
Vele ‘Elders’ van de omliggende gemeenschappen namen deel en gaven en kregen aanmoediging.
Leden van de gemeenschap brachten het hele weekend door eten naar de verzet- trainingen.
Sociale en ceremoniële liederen werden gebracht door Oyuhpe Singers, van Manderson, Zuid Dakota.
Vivian High Elk, Minnecojou/Itazipco Lakota elder assisteerde Looking Horse met een water ceremonie als afsluiting van dit 14° en laatste Mocassins on the Ground training kamp.
De tour van het verzet trekt verder naar Arizona voor de première van de documentaire
“Crying Earth Rise Up” op het Sedona international Film Festival, dat op 28 februari plaatsheeft.
Sedona International Film Festival.